Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2023

FPS, αυτή η μάστιγα

Όσοι από εμάς ασχολούμαστε λιγότερο ή περισσότερο με το YouTube ανεβάζοντας περιεχόμενο σχετικά υψηλών γραφιστικών απαιτήσεων, όπως είναι το gameplay από video games, σίγουρα θα έχουμε έρθει έστω και μία φορά στη θητεία μας αντιμέτωποι με (συνήθως όχι και τόσο κόσμιους) σχολιασμούς που αφορούν τα frames per second, γνωστά και ως FPS, των videos μας. Με πολύ απλά λόγια, τα frames per second (ρυθμός ανανέωσης καρέ) έχουν να κάνουν με την ταχύτητα με την οποία "φορτώνει" κάθε συνεχόμενο "κάδρο" στο παιχνίδι που παίζουμε, επηρεάζοντας το πόσο ομαλή ή όχι είναι η ροή του. Πρόκειται για κάτι καθαρά τεχνικό που δεν αφορά την απόδοση του video game ή του ανθρώπου που το χειρίζεται, ωστόσο μερικές φορές το υψηλότερο ή χαμηλότερο FPS μπορεί να διευκολύνει ή να δυσχεράνει ορισμένες ενέργειες μέσα στο παιχνίδι, κάτι που είναι και σε άμεση συνάρτηση με την κάρτα γραφικών μας και την γενικότερη εικόνα και ταχύτητα του υπολογιστή μας. Σε έναν υπερμοντέρνο υπολογιστή με γρήγορο επεξεργαστή και δυνατή κάρτα γραφικών, μπορούμε να ανεβάσουμε κατά πολύ τα FPS, ενώ σε ένα μηχάνημα περιορισμένων δυνατοτήτων κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό τις περισσότερες φορές, καθώς μπορεί ακόμα και να επιφέρει ανεπανόρθωτη ζημιά στον υπολογιστή μας. 

Θεωρητικά μιλώντας, τα FPS είναι ένα πολύ καλό και θετικό στοιχείο, ωστόσο στην πρακτική καθημερινότητα της εποχής μας έχουν πάρει διαστάσεις μάστιγας. Έχω αρχίσει και πιστεύω ότι έχει ανεπισήμως θεσπιστεί μια Αστυνομία FPS που ενεδρεύει στα κανάλια του YouTube ελέγχοντας εξονυχιστικά την ποιότητα των videos για να διαπιστώσει αν έχουν δημιουργηθεί με τα κατάλληλα FPS. Στην εποχή μας, τα 60 FPS είναι οριακά αποδεκτά (πριν από μερικά χρόνια ήταν ο απόλυτος άρχοντας), ενώ κινδυνεύουν σιγά σιγά κι αυτά να τοποθετηθούν στο χρονοντούλαπο της τεχνολογίας μαζί με τα κατάπτυστα 30 FPS, καθώς τα 120 FPS καλπάζουν δυναμικά προς την κορυφή. Εννοείται πως η Αστυνομία FPS δεν αποτελείται από κομπιουτεράδες, gamers ή άλλης σχετικής κατηγορίας βετεράνους χρήστες των PC, αλλά από άτομα μικρών ηλικιακών ομάδων τα οποία προφανώς ανακάλυψαν τον τροχό, δηλαδή τους υπερεξελιγμένους υπολογιστές της εποχής μας με τις άπειρες δυνατότητες, αγνοώντας φυσικά ότι για να φτάσουν τα μηχανήματα αυτά στο σημερινό σημείο εξέλιξης, έχουν ξεκινήσει χρόνια πριν με λιγοστά μέσα και επιλογές κι έχουν περάσει από πάρα πολλά στάδια προόδου. Κάποτε τα 30 FPS ήταν το επιστέγασμα της ταχύτητας, όπως αντίστοιχα, για παράδειγμα, οι πρώτες (και πλέον παρωχημένες) ταχύτητες της ADSL είχαν θεωρηθεί διαστημικές σε σχέση με τις μέχρι τότε σαλιγκαροταχύτητες της ιστορικής dial-up. 

Σε αντίθεση, ωστόσο, με τις ταχύτητες του διαδικτύου, οι οποίες εξελίχθηκαν συγκεντρωτικά για όλο τον κόσμο και σιγά σιγά αντικατέστησαν τα παλιά συστήματα σύνδεσης, θέματα γραφιστικά όπως τα FPS δεν αφορούν όλους τους χρήστες συνολικά. Κι αυτό γιατί ανάλογα με τη χρήση που κάνει κανείς, το μηχάνημά του είναι και ανάλογων απαιτήσεων. Αν για παράδειγμα σε ενδιαφέρει να κάνεις σχεδόν αποκλειστικά δουλειά γραφείου, για παράδειγμα, και πού και πού να παίζεις και καμιά πασιέντζα, έχεις τη δυνατότητα να επιλέξεις έναν πολύ απλό υπολογιστή με τις βασικές λειτουργίες. Αν ασχολείσαι με την επεξεργασία εικόνων και βίντεο, θα αναζητήσεις κάτι πιο δυνατό και γρήγορο. Αν παίζεις video games που δεν έχουν πολλές απαιτήσεις, μπορείς να χειρίζεσαι ένα μηχάνημα με απλό hardware. Αν τα video games σου είναι πιο "βαριά", θα χρειαστείς έναν υπολογιστή με γρήγορο επεξεργαστή, εξειδικευμένη κάρτα γραφικών και μεγάλη μνήμη για να μην κινδυνεύει να τα φτύσει κάθε τρις και λίγο. Μέσα σ' όλα αυτά, μπαίνει και ο παράγοντας "budget", με άλλα λόγια κατά πόσο κανείς μπορεί ή θέλει να επενδύσει σε έναν πανάκριβο υπολογιστή - τέρας, πόσω μάλλον που τα περισσότερα σύγχρονα video games, όσο απαιτητικά κι αν είναι, "τρέχουν" αξιοπρεπώς ακόμα και σε μηχανήματα με τις ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές. 

Από κει και πέρα, παίζει ρόλο και το τι εξυπηρετεί τον χρήστη, για παράδειγμα μπορεί το μηχάνημά σου να είναι σε θέση να χειριστεί τα 120 FPS, αλλά αυτό να μην βολεύει τον τρόπο που παίζεις ή να έχει σαν αποτέλεσμα να υπερφορτώνεται το κάδρο σου πολύ γρήγορα και να κολλάει το παιχνίδι. Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, χρειάζεται να παίξεις με τις ρυθμίσεις του παιχνιδιού για να δεις τι σου ταιριάζει. Εγώ, ας πούμε, σχεδόν πάντα απενεργοποιώ το Vertical Sync γιατί με ζαλίζει. Και προτιμώ να μην υπάρχει Depth of Field γιατί μου αρέσει να βλέπω όλες τις λεπτομέρειες του περιβάλλοντος και όχι μόνο ό,τι έχει focus. Αντίστοιχα κάποιες φορές το χαμηλότερο FPS κάνει κάποιες μάχες δυσκολότερες, άλλοτε πάλι τις διευκολύνει. Οπότε τα πράγματα σχετικά με τις επιλογές του γραφικού περιβάλλοντος και πιο συγκεκριμένα με τα FPS είναι υπερβολικά ρευστά και δεν μπορεί ποτέ κανείς να πει με απολυτότητα ότι τα 60 FPS είναι τα ιδανικά. Κοντολογίς, τα σχόλια που αφορούν τις ατυχείς, σύμφωνα με τους σχολιαστές, επιλογές των frames per second που έχουμε στα videos μας εντάσσονται στην κατηγορία απαντήσεων "είχες και στο χωριό σου FPS;"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Το Ισοπεδωμένο Κοιμητήριο (Thomas Hardy)

Η παλιά εκκλησία του Σεν Πάνκρας  «Θυμάσαι τότε που βρήκαμε εκείνον τον άντρα με τα δύο κεφάλια στου Σεν Πάνκρας;» Αυτά τα λόγια ενός φίλου ...